Сезон полювання вже відкритий. Всі вітрини в торгових центрах обклеєні оголошеннями про розпродажі. Але чи варто кидатися на все, що дешево, і вірити привабливим обіцянкам знижок?
Знайома історія: начебто все є, але бачиш усюди "-50%", "1+1=3", "Кожному покупцеві - подарунок!" і не можеш утриматися. А прийшовши додому і перевіривши по Інтернету баланс своєї банківської картки, хапаєшся за голову. Але що найбільш образливо, більша частина зроблених під впливом магічного слова "знижка" покупок насправді виявляється непотрібною.
Що ж робити? Забути в дні розпродажів дорогу в магазини зовсім? Навіщо ж так радикально? Просто довідайтеся про розпродажі все!
І тоді наступного разу уникнути даремних витрат буде набагато легше.
Чому магазини влаштовують розпродажі?
Усе почалося ще в XVIII столітті, коли в Європу хлинув потік колоніальних товарів. Купцям було потрібно якнайшвидше звільняти складські приміщення для завезення нових партій, щоб від конкурентів не відставати і частіше дивувати розпещених покупців чимось новеньким. Тоді-то й були придумані розпродажі. Зараз же причин, з яких їх улаштовують магазини, набагато більше.
Щоб залучити нових покупців.
Нерідко ми довідуємося про той чи інший магазин саме тоді, коли він на всю країну повідомляє про розпродаж. Виникають інтерес до цієї торговельної точки і думки про вигідні покупки. Як наслідок - бажання негайно її відвідати. Якщо товар сподобався, то ви напевно розповісте про цей магазин знайомим та обов'язково повернетеся туди вже не в дні розпродажів, щоб оглянути асортименти без поспіху і черг у примірювальні.
Щоб більше продати.
Найчастіше, коли в нас з'являється можливість заощадити, ми не замислюючись витрачаємо гроші на те, що й не збиралися купувати зовсім. Магазин залишається у великому виграші, а от слабохарактерні шопоголіки, на жаль, ні. Звичайно, треба себе час від часу балувати і радувати, але шоколад, наприклад, теж додає гормонів щастя, при цьому коштує він усього 20-100 руб. за плитку без знижок і розпродажів, та й місця в шафі не займає.
Щоб зацікавити новою колекцією.
Найкраща реклама нової колекції одягу або взуття - в той же час розпродаж старої. Начебто магазин обвішаний усякими "-50%". Але ви заходите туди і виявляєте, що знижка тільки на окремі речі минулого сезону, а навколо вже красуються яскраві модні моделі, однак знижки на них не поширюються. У результаті ви йдете з парою модних обновок за завищеними цінами, навіть не згадуючи про ті "-50%", які заманили вас у магазин.
Щоб переконати покупця в доступності цін.
Нерідко спеціально для розпродажу завозиться партія дешевих товарів, яких колись у цьому магазині і близько не було. Купивши там один раз річ за копійки, ви напевно запам'ятаєте це місце і повернетеся туди в пошуках недорогих нарядів, ну й, звичайно, мимохідь дивитеся весь асортимент.
Тому що всім властиво помилятися.
Навіть найдосвідченішим баєрам (менеджерам з закупівель товарів для роздрібних мереж) не завжди вдається вгадати, які речі будуть користуватися попитом у цьому сезоні, які кольори, фасони, розміри та у якій кількості потрібно замовити. Впливають і капризи погоди. Хто, наприклад, із продавців у Москві міг припустити, що зима 2006/07 виявиться такою теплою? Ніхто. І всі, як звичайно, заставили прилавки високими чобітьми на хутрі.
Чим нас заманюють?
Найбільш безпрограшні виверти давно вже взяті на озброєння всіма великими торговельними мережами, і ви теж напевно їх знаєте. Але від цього вони не втрачають свого впливу на покупців і як і раніше викликають активне бажання купувати.
Подвійні і потрійні цінники.
Демонстративне перекреслювання старої ціни і криво наклеєна нова притягують як магніт. Відчувши різницю, покупець залишається нею задоволений, і ймовірність того, що він не піде з пустими руками, багаторазово зростає. А якщо ціни перекреслені п'ять разів, то складається враження найвигіднішої покупки і неможливості її відкласти, тому що думаєш: "Ти ба, як багато я можу заощадити! Мабуть, це остання ціна. Треба терміново брати, інакше хто-небудь мене випередить!"
Дві речі за ціною однієї.
Теж звучить досить заманливо, хоча з торговельної мови на людську ця фраза перекладається як "знижка 50% на весь мотлох". Вибір другої речі, щоправда, буває сильно обмежений. Ви можете вибрати її з тієї ж розпродажної колекції та у межах тієї ж суми, що вже заплатили.
Обмежена пропозиція.
"Знижки тільки сьогодні і більше ніколи!", "Магазин закривається!", "Останній день розпродажу, кваптеся!" і все в такому дусі. І от ви вже дійсно квапитеся, придивляєтеся і, навіть якщо сумніваєтеся, купуєте, адже завтра може бути пізно. Вам не залишають часу на роздуми, навіюючи "купи зараз або забудь про це назавжди".
Найчастіше оголошення про "останній день" або "закриття" - справжній виверт, деякі магазини не знімають такі вивіски з вітрин тижнями і навіть місяцями. Досить згадати недавню історію, коли одна популярна взуттєва мережа спочатку оголосила на всю країну про закриття, що готується, а через рік (!) раптом "передумала". Блискучий хід, що напевно приніс ідеологам компанії скажений прибуток.
Часто продавці "прозоро" натякають, що весь дешевий товар у залі і додаткових надходженнях уже не буде. Хоча насправді це не так.
"VIP-розпродаж для постійних клієнтів".
Власникам "золотих" і "платинових" дисконтних карток того чи іншого магазину періодично поштою або по e-mail надсилають запрошення на так звані закриті розпродажі на спеціальних умовах. При цьому в бутик у призначений час дійсно пускають тільки за запрошеннями, а "щасливчиків" пригощають цукерками і шампанським. По суті вас просто запрошують "насолодитися" знижками на кілька днів раніше від офіційного їх оголошення, щоб протестувати на вас попит на різні моделі. Адже магазин у курсі, що ви щедрий покупець, всі ваші покупки фіксуються на клубній картці, тому ви й потрібні йому в першу чергу. Хоча ніякого "ексклюзиву" натомість ви не одержуєте. Через два дні в магазині будуть ті ж самі речі і за тими ж цінами, що й на вашому "закритому" розпродажі.
Знижка 90%.
Так, і таке буває, але, як правило, це лише означає, що націнка до розпродажу була величезною, за 3 000 руб. продавали те, що і 300 не коштує, і що склад цим просто завалений. Саме розпродаж показує справжню ціну товару без амбіційних торговельних накруток. Якщо ви на такий розпродаж потрапили і щось потрібне все-таки вибрали, то на майбутнє позначте собі, що це магазин занадто завищених цін.
Як протистояти вивертам торговців?
Дуже просто - ходити по магазинах без гроша в кишені. Ну а якщо серйозно?
Не піддавайтеся ейфорії свята!
Новий рік - це добре, але голову втрачати не треба. Пам'ятайте про це! У новому році багато хто намагається почати життя із чистого аркуша, але не варто починати його ще й з порожнього гаманця, "перестаравшись" на святкових розпродажах.
Складайте список.
Це ваша головна зброя проти спокуси піддатися спонтанному шопінгу. Ви повинні чітко визначитися, що вам дійсно потрібно, і прагнути саме це й купити дешевше, а не кидатися на все підряд.
Напередодні свят складіть поіменний список тих, кому збираєтеся щось подарувати. Постарайтеся нікого не забути, але й не купуйте подарунки із запасом, щоб потім не довелося залишати милі новорічні дрібнички, що не знайшли свого хазяїна, до наступного Нового року.
Кредитку залишайте вдома.
Зручна штука - кредитна картка з пільговим періодом кредитування. Можна накупити на неї купу всякої всячини (природно, у межах установленого ліміту), а потім протягом 50-60 днів сплачувати борг, причому без яких би то не було відсотків. Здавалося б, якщо ви витратили 20 000 руб., то за два місяці, одержавши, наприклад, дві зарплати по 30 000 руб., ви легко з таким боргом розрахуєтеся. Однак насправді це згубний підхід, що при звільненні, хворобі, забудькуватості або будь-якому іншому "збої", що не дозволив вам вчасно розплатитися з банком, приведе до того, що на борг будуть нараховані немаленькі 20-30%. Отже, вся ваша вигода від шопінгу зникне, та й кредитна історія може бути підпсована. Використовуйте кредитку тільки в екстрених випадках, коли гроші дійсно потрібні конче.
Не комплексуйте.
Багато хто з нас відчуває страх перед дорогими магазинами і заходить туди винятково в період розпродажів. Однак у бутику, де продавщиці мило вітаються і запитують "чим допомогти?", стає якось ніяково відразу ж кинутися до заповітного стенда зі знижками і ми починаємо неспішно обходити торговельний зал, по шляху виявляючи щось дуже цікаве. Відмовитися від гарної штучки і люб'язності продавців буває важко. Лише вдома може виникнути відчуття "дежавю": нам здасться, що ми купили щось, що в нас уже висить на вішалці, тільки втридорога.
Постарайтеся уникати покупок для ввічливості та, у який би магазин ви не ввійшли, не залишайте почуття власної гідності за дверми, а на питання "чим допомогти?" відповідайте: "Грішми!"
Не попадайтеся на обіцяні подарунки.
Друга, подарована, річ буде приємним дріб'язком, тільки якщо першу ви вибирали і купували усвідомлено та заради неї самої, а не тому, що вам пообіцяли щось дати "на додачу". А якщо вам потрібно саме те, що дарують, краще купити це окремо, ціна, швидше за все, буде нижча, ніж на першу річ, та й місце в шафі заощадите.
Терпіння!
Якщо під час розпродажу вам щось сподобалося, але ви до кінця не впевнені в доцільності покупки, відкладіть її хоча б до завтра. Цілком можливо, що ця річ не так вже вам і потрібна - але щоб це зрозуміти, потрібен час.
Увага!
Будьте прискіпливі до якості того, що купуєте. Дешеві речі найчастіше і виглядають дешево. Бажання їх носити, як правило, пропадає після першого ж виходу, і вони стають черговим тягарем для гардероба.
Спокій!
Багато хто з нас, побачивши юрбу в магазині, поспішають до неї приєднатися і "за компанію" накупають зайвого. Замість того щоб піддаватися загальному ажіотажу, загляньте у свій гаманець, звіртеся зі списком і зберігайте спокій. Влазьте в юрбу, тільки якщо там дійсно "дають" щось із заздалегідь вами запланованого.
Не будьте жертвою моди.
Не поспішайте наприкінці зими накупити чогось ультрамодного з минулої колекції. Напевно через рік все це безнадійно застаріє. Якщо й купувати несезонні речі, то тільки класичного стилю і крою: вони ніколи не виходять із моди. Хоча знижки на них найчастіше нижчі.
Ми йдемо своїм шляхом
Якщо в нас розпродажі - явище скоріше стихійне і непередбачене (вони залежать не тільки від волі торговців, але й від погодних умов), то на Заході - навпаки.
Там заздалегідь складаються графіки розпродажів, а розміри знижок регулюються законодавством і не можуть перевищувати 30-50%. Тобто всі знають, що, коли і з якою знижкою будуть продавати.
До розпродажу більшість європейських та американських покупців просто прицінюються, а купують, коли вже оголошені знижки. За час різдвяних розпродажів багато західних магазинів роблять половину всього річного обороту. У СНД таких рекордів поки нема, але в останні роки рівень продажів у період сезонних знижок у деяких мережах підскакує в 2-4 рази.
Наші знижки 70-90% здаються іноземцям величезними і незрозумілими.
І ще більше їм незрозуміло, чому багато росіян нехтують розпродажами. Просто ми не звикли чекати, якщо нам щось сподобається, ми купимо прямо тут і зараз, нехай і втридорога, і на останні гроші. І ще в нас прийнято вважати, що на розпродажах продають вже щось зовсім непотрібне, і якщо ми поласилися на знижки, то краще про це змовчати. Такі особливості національного менталітету.
У європейців подібних комплексів немає. Вони сміливо штурмують двері магазинів у перший день знижок, хапають речі без приміряння, тому що поміряли їх напередодні, шикуються в чергу в касу і біжать додому з обновкою, радіючи при цьому як діти.
Ганна Варенова
Немає коментарів:
Дописати коментар